negatieve emoties loslaten

Ben je ook klaar met dat nare negatieve gevoel? Mooi! met deze oefening ben je er binnen een kwartier vanaf

 
Pak twee vellen papier en kleurtjes en ga aan een goede tafel zitten.
Neem een moment om goed te gaan zitten en zet je voeten plat op de grond. Adem een keer goed diep in en uit en begin aan de oefening:

1. Het vervelende gevoel leren kennen

Waar zit dit (vervelende) gevoel in mijn lichaam?
Neem er de tijd voor om dit te bepalen. Begin bij je voeten en ga vervolgens naar je benen. Voel je daar het nare gevoel al? Of zit het in je buik of rug? Controleer ook rustige je borst, je keel, je schouders en je nek. Zit het daar? Neem ook de tijd voor je armen en vingers en voel als laatste of het nare gevoel in je hoofd zit.

Misschien moet je dit nog wel een keer herhalen en dat is helemaal niet erg. Hoe sterker jij voelt waar het vervelende gevoel in je lichaam zit, hoe beter het is.

2. Bepaal nu de volgende:

Welke kleur heeft dit gevoel?
Welke beweging maakt het in mijn lichaam? (draaiend, samentrekkend, heen en weer, verkrampend, etc.)

Dus bijvoorbeeld een draaiend gevoel in je maag met een donker groene kleur. Het maakt niet uit wat eruit komt, alles is goed zoals het is.

3. Een tekening maken

Teken dit gevoel nu op een vel papier. Je mag krassen of het juist heel mooi maken. Het gaat er juist om dat je met je gevoel tekent.
Als je tevreden bent met de tekening, dus dat de tekening jouw gevoel weergeeft, dan leg je de tekening aan de kant.

4. Het positieve gevoel ontdekken

Pak nu een nieuw wit vel en teken iets wat bij een super fijn gevoel hoort, bijvoorbeeld rust of vrolijkheid.

Bepaal hierbij weer welke beweging dit gevoel maakt en welke kleur(en) het heeft.

Bijvoorbeeld een golvend gevoel met een licht roze kleur.

Teken dit gevoel nu heel uitgebreid uit tot je voelt hoe dit gevoel dat je nu tekent je lichaam vult en laat dit gevoel ook heel je lichaam vullen. Van de puntjes van je tenen tot aan je kruin en laat het met name de plek vullen waar eerst dat nare gevoel zat.

5. De oefening afsluiten

Neem nu het papier met het nare gevoel en doe ermee wat je moet doen om afstand te nemen van het gevoel.
Je kunt het verscheuren of verbranden het maakt niet uit.

Kijk nog even naar de tekening met het goede gevoel en doe hier misschien nog iets moois mee.
Misschien een tijdje op de koelkast hangen of op de spiegel of leg het naast je bed.

Nog beter om leren gaan met je emoties of wil je helemaal af van je negatieve gevoelensKijk eens bij Lifecoaching!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Scarlet Le Pair

Over Scarlet Le Pair

Ik ben een passievolle, jonge vrouw die mensen graag rust en geluk brengt. Dit doe ik in het dagelijks leven als persoonlijk begeleider. Daarnaast heb ik een grote passie voor schrijven. Deze passie zet ik hier in om jou informatie te geven over ontspanning en genieten. Warme groet, Scarlet Le Pair

One comment on “negatieve emoties loslaten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>