Goede gezondheid: 3 basisgewoontes

gezondheid

Aan de basis van een gezond leven liggen 3 gewoontes, namelijk: goed eten, voldoende bewegen en genoeg slapen. Deze gewoontes lijken vanzelfsprekend, maar dat zijn ze in de huidige maatschappij vaak niet.

Goed eten

Ons lichaam heeft voldoende vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen nodig om goed te functioneren en ons een gevoel van energie en geluk te geven. Je maakt een goede start als je de volgende dingen in ieder geval in je voedingspatroon betrekt:

  • Ongeveer 200 gram groente per dag
  • Twee stuks fruit per dag
  • 1,5 liter water per dag
  • Een keer per week een vette vis
  • Niet te veel zout
  • Niet te veel suikers
  • Zo min mogelijk kant-en-klaarmaaltijden en fastfood

Voldoende bewegen

Om je lichaam en geest gezond te houden is het belangrijk dat je regelmatig beweegt. Beweging zorgt er namelijk voor dat je lichaam het voedsel dat je eet op de juiste manier verbrand en niet te veel vetten opslaat. Daarnaast ondersteund beweging ons denkvermogen en zorgt het voor meer rust in het hoofd.

Je beweegt al voldoende als je een half uur tot een uur per dag lekker wandelt of fietst. Dit mag gewoon op een rustig tempo.

Lekker slapen

Slecht slapen is in mijn ogen een onderschat probleem. Veel mensen slapen namelijk slecht en dit kan nare gevolgen voor lichaam en geest hebben.

Tijdens de slaap voert het lichaam namelijk herstelwerkzaamheden uit. Kleine en grote beschadigingen aan het lijf worden gerepareerd. Jouw batterij wordt weer opgeladen en je voeding wordt verder verteerd.

Daarnaast worden, tijdens de slaap, alle indrukken die je die dag hebt opgedaan verwerkt. Je hoofd wordt als het ware opgeruimd en schoongemaakt. Dit gebeurt met name tijdens het dromen.

De meeste mensen hebben ongeveer 8 uur slaap nodig, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Sommige mensen hebben meer dan 10 uur slaap nodig, terwijl andere al aan 4 uur voldoende hebben. De enige manier om te weten hoeveel slaap jij nodig hebt, is door te luisteren naar je lichaam en geest. Als je last hebt van een van de volgens klachten, slaap je waarschijnlijk te weinig:

  • Concentratieproblemen
  • Slaperigheid
  • Stemmingswisselingen
  • Snel geëmotioneerd
  • Moeite met bewegen
  • Een zware pijn in het lichaam
  • Pijnlijke ogen
  • Stress

 Oplossingen voor slapeloosheid lees je in dit artikel. 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Scarlet Le Pair

Over Scarlet Le Pair

Ik ben een passievolle, jonge vrouw die mensen graag rust en geluk brengt. Dit doe ik in het dagelijks leven als persoonlijk begeleider. Daarnaast heb ik een grote passie voor schrijven. Deze passie zet ik hier in om jou informatie te geven over ontspanning en genieten. Warme groet, Scarlet Le Pair

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>